La trobada de formació amb l’equip de catequistes del 9 de novembre de 2018

El divendres, dia 9 de novembre, ens vàrem trobar l’equip de catequistes -amb aquella altra gent que se’n vol aprofitar- per a la trobada de formació habitual. I en aquesta trobada hem estat molts; alguns fins i tot era la primera vegada que hi venien.

Es tractava, és clar, de continuar fent la introducció als Pares de l’Església, sobretot a partir de la lectura de textos.

Hem començat fent una llarga referència a sant Cebrià de Cartago, a la seva biografia, com és un continuador del pensament de Tertul·lià a qui anomena “el mestre”. Cebrià, una bona persona, molt bon bisbe, molt bon governant, molt estimat, que hagué de marxar a l’exili, que retornà i es posà al front de la comunitat en situació de pesta i fam, i que finalment morí màrtir el 14 de setembre del 258, a Cartago. La seva gran obra va ser “La unitat de l’Església catòlica”.

Després passem a presentar la figura d’Orígenes. Comencem per presentar Alexandria i la seva situació i fem un èmfasi especial en el fet que és un lloc cultural molt important i molt ric, on hi havia una comunitat jueva molt nombrosa i molt intel·lectual a més de tenir testimoniada alguna comunitat dels essenis, o terapeutes i terapèutides. Això se sap gràcia a Filó d’Alexandria, un garn filòsof jueu del segle I que fa un bon treball amb l’Escriptura.

Perquè allà, a Alexandria havia estat traduïda l’Escriptura al grec en la versió anomenada dels LXX. Era lloc d’estudis bíblics intensos.

Orígenes nasqué allà entorn del 185 i el seu pare Leònidas, que l’havia educat rigoristament amb l’Escriptura, morí màrtir el 201 o 202. Ell fou protegit per una dona molt rica i després obrí escola de gramàtica i acabà tenint escola catequètica i continuadora del Didascaleion que ja havia regentat Climent.

Més endavant fa una investigació exhaustiva sobre el text de l’Escriptura. I inaugura el gènere dels comentaris paraula per paraula. Serà ordenat de prevere a Cesarea de Palestina. I morirà, per culpa de la persecució, el 251.

Tot això ho veiem amb el text d’Eusebi de Cesarea que ens ho explica. És aquest:

Orígenes 00

No ens mirem, però ja repartim el text sobre el pensament d’Orígenes. Aquest:

Orígenes03

Ens tornarem a reunir el divendres, dia 14 de desembre, a les 9 del vespre, a la sala de reunions de Rocaprevera.